Het voorjaar is aangebroken. De dagen worden stilletjes aan langer en het goede weer is (hopelijk) op komst. Tijd voor een grote schoonmaak dus. Maar waarom zou je je beperken tot enkel je huis?
 

Net als een proper huis brengt een opgeruimd bureau heel wat voordelen met zich mee. Mensen in een opgeruimde omgeving ervaren meer rust en zijn veel minder afgeleid, wat het concentratievermogen verhoogt. Ook erger je jouw collega's niet als jouw bureau er proper bij ligt. Je verliest geen tijd met het zoeken naar waar bepaalde papieren zich bevinden en papieren kunnen niet verloren gaan indien je gestructureerd opruimt. Dus waarom zou je het niet doen?

Om een opgeruimd bureau te behouden zijn er aantal zaken die je dagelijks kunt doen.

  • Beslis direct wat moet gebeuren met binnenkomende informatie of documenten. Stel jezelf even de vraag waar je deze informatie of documenten plaatst. Zo behoud je meteen het overzicht.
     
  • Maak een to-do lijstje.
    Schrijf per dag/week op welke taken je allemaal moet doen. Doorstreep de taak indien ze af is. Door één lijst te maken behoud je goed het overzicht, allemaal kleine post-it's zorgen voor chaos en vaak dus ook voor onrust.
     
  • Neem de tijd om je bureau op te ruimen.
    Ruim elke avond voor je naar huis gaat even je bureau op. Het vraagt maar enkele minuten, maar zorgt voor een wereld van verschil wanneer je 's ochtends toe komt. Ruim ook koffietassen, glazen en dergelijke op.

Voor de ene persoon is het een grotere opgave dan voor de andere. De één is van nature uit meer georganiseerd dan de ander, maar het is voor iedereen mogelijk om een proper opgeruimde werkplek te creëren. Je moet er gewoon je aandacht aan besteden. Dus, voor je vandaag naar huis gaat, ruim je bureau snel even op!